Världens första ombyggda miljöbil  
line decor
 
line decor
   
 
Bygget

 

   

Inredningen
Vi började med att klä om inredningen hos Pedro Bell på LH Bil och Båtinredningar i Västberga. Pedro gjorde ett fenomenalt jobb med inredningen och hittade precis det material jag ville ha. Mattorna tillverkades av Risbergshedens Mattor och är en vanlig svart matta som kantsytts med matchande grön tråd som den ljusgröna stripen på bilen.

Lackeringen
Att lyckas med design och färgkombination är inte för amatörer. I min värld finns det en expert på detta i Sverige. Lars ”Löörs” Svensson i Helsingborg. Löörs fick uppgiften att ta fram lackförslaget och färgsättningen. Per Olov ”Pobben” Berglund är en känd lackerare och MC byggare. Att lacka om bilen var känsligt i sig då detta har en effekt på miljön så Pobben fick vissa krav på sig. Dels att själva lackboxen vara av det nya slaget miljöboxar med slutna system och att lackeraren själv ska vara miljödiplomerad.

Spoiler och kjolar lackades först. Enkelt och lite av en mjukstart. Resten av bilen skulle bli besvärligare. Först monterades allt bort som inte skulle lackas tex, lampor, dörrar, antenn, lås och handtag för att nämna några saker. Bilen mattades sedan försiktigt ner och den gröna färgen börjades läggas på i flera lager. Därefter målades stripes på, en i ljus vårgrön färg samt en i lite mörkare grå färg så övergången mellan silver och grönt inte blev så dramatisk.

Pobben och jag monterade tillsammans ihop bilen och till slut när allt var färdigt fick den skicklige bilrekondaren Roland Eriksson preparera bilen för utställningen med både lackskydd och behandling av inredning.

Bilen
Honda Sverige fick möjligheten att vara med i projektet men avböjde vid det här tillfället. Det blev istället min vän, Bror Danielsson, på Bror Danielssons bil i Karlstad som hjälpte mig få köpa en ny bil. Bror och Niklas, som är säljchef, var själva intresserade av att bidra lite till projektet vilket de har gjort på bästa sätt.

Ägaren
Mitt namn är Jonas Kjellstrand och det är genom mitt arbete som konsult inom omvärldsbevakning och företagsstrategi som jag har kommit i kontakt med miljöfrågor. För mig är både etanol och metanol inga alternativ som miljöbränslen. I min värld finns det bara två sätt att få bukt med vårt beroende av fossila bränslen. Det första är att bränna mindre vätskor och detta diskvalificerar både etanol och metanol. Den andra är att köra mindre bil! Om man ser till hela processen är de flesta typer av brännbara vätskor en återvändsgränd. De ger ett oacceptabelt stort miljöavtryck. Det finns mycket mer att hämta på hybridsidan. Ny teknologi har bidragit till en enorm utveckling av batteriernas kapacitet och hybridbilar är åtminstone ett steg i rätt riktning. Om vi sköter detta rätt kan transformeringen till miljövänligare transporter gå smärtfritt. Tyvärr tror jag att både politiker och kortsiktig prestige kan sinka oss i utvecklingen men att vi kommer ändra beteende vad gäller biltransport är det ingen tvekan om.