Världens första ombyggda miljöbil  
line decor
 
line decor
   
 
 



 

  Konceptet

Under en resa i USA med min kusin Per Östman (Vallåkra träffen och tidningen Bilsport) hösten 2006 kom en hel del av idéerna och inspirationen till min ombyggda elhybrid. Leif Tufvesson på Caresto, som också var med på resan, bidrog enormt med sitt designtänkande och bilbyggarexpertis. Både Per och Leifs input har varit ovärderligt. På resan besökte vi bland annat bilbyggarna Boyd Coddington från serien Monster Garage samt Bildesignern Chip Foose på Foose Design. När man går och tittar bland deras byggen får man inte bara en idé – idéerna haglar! Efter mycket tittande och diskuterande fastnade jag till slut för en design med tvådelad lack i silver och grönt. Båda färgerna symboliserar miljö och renhet.

Vidare på vår resa besökte vi världens största mässa för ombyggda bilar - SEMA i Las Vegas. Förutom alla vackra ombyggda bilar och alla mängder av tillbehör hittade jag en fälgtillverkare i Kalifornien som skulle ta fram en fälg för mitt bygge. Fälgen skulle vara öppnare och lättare är originalfälgen och samtidigt vara estetsikt rätt för bilen.

Däcken blev en annan historia. Först hade jag valt ut ett däck som skulle passa bilen både estetiskt och prestandamässigt men det visade sig att det inte var ett miljövänligt däck. Siktet blev istället satt på Nokian som hade ett miljövänligt lättrullande däck som dessutom är fritt från de skadliga HA oljorna.

På SEMA mässan såg jag även på Hondas egna ombyggda bilar och fick vet att de tagit fram ett spoler och kjolpaket till Civic Hybriden som inte bara ser snyggt ut utan även ska ha en positiv effekt på aerodynamiken vilket innebär mindre bensinförbrukning.

Till sist skulle inredningen göras om så att den dels var mer miljövänlig men även passade bilen. Sittytorna kläddes om med alcantara som är ett material som dels andas bra men även värmer på vinter och kyler på sommaren. Framför allt på sommaren ska man inte behöva använda luftkonditioneringen så ofta. Vi tänker inte så mycket på det men en bil kan dra upp till en deciliter mer bränsle per mil på grund av luftkonditioneringen.

Pricken över i:et blev slutröret på avgasystemet. Man kan ju inte ha det lilla fjuttiga originalröret! Efter mycket letande bland custom-tillverkare, avgassystemfirmor, andra bilmodeller hittade jag till slut ett perfekt slutrör på en liten bildelsfirma i Barkaby.